Tuesday, 8 October 2013

TEORI PERKEMBANGAN BAHASA AWAL KANAK-KANAK

Definisi Bahasa
Tedapat berbagai-bagai definisi bahasa yang diberikan oleh tokoh-tokoh bahasa dan juga linguistik. Di antaranya adalah seperti berikut:
1.”Bahasa adalah lambang-lambang yang kita jadikan sebagai simbol-simbol khusus untuk mewakili sesuatu.”(Reed, C.A., 1994)
2.”Satu struktur yang unik daripada bunyi-bunyi dan ucapan yang dipilih dan disusun secara sewenang-wenangnya (arbitrary) untuk dipakai oleh sesuatu masyarakat untuk berhubung.”(Simanjuntak, 1978)
3.”Lambang-lambang pertuturan yang dikeluarkan secara sewenang-wenang dan dipersetujui dan digunakan untuk berkomunikasi.”(Bloom, 1988)
Daripada definisi bahasa di atas, jelas bahawa bahasa terdiri daripada lambang-lambang pertuturan yang dikeluarkan secara sewenang-wenang (arbitrari). Menurut Hayakawa (1964), arbitrari bermaksud sebagai “ no necessary connection between the symbol and that which is symbolized…”.Bagi menjelaskan lagi maksud sewenang-wenang atau arbitarari ini, Asmah Hj. Omar (1986) menerangkan bahawa unit yang kita tuturkan sebagai “rumah” itu bukanlah benda yang konkrit yang mempunyai bumbung, lantai, dinding, tingkap, dan pintu yang menjadi tempat kita berteduh, tetapi adalah apa yang mewakili benda itu. Dengan itu benda-benda yang konkrit yang mempunyai ciri-ciri yang disebut itu boleh mempunyai lambang-lambang lain. Misalnya bait ( bahasa Arab), house (bahasa Inggeris), het huis (bahasa Belanda), griya (bahasa Jawa halus), dan walay (bahasa Kadazan), dan sebagainya.
Perkembangan Bahasa
Perkembangan bahasa adalah perubahan yang berlaku secara tekal dari lahir hingga ke akhir. Perkembangan juga berpegang pada beberapa prinsip iaitu berlaku pada tahap berbeza, berlaku secara teratur dan seterusnya beransur-ansur. Begitu juga perkembangan bahasa dalam kehidupan manusia yang berlaku pada tahap yang berbeza, berlaku secara teratur dan beransur-ansur.  Melihat pada segi perkembangan bahasa ianya bermula dari elemen  fonologi, semantik , morphologi, sintaks dan seterusnya pragmantik.
Secara generalnya, fonologi, morphologi, syntak adalah elemen yang membentuk bahasa dan semantik adalah untuk pengisian dan pragmantik adalah untuk kegunaannya.Menurut    Kridalaksana (2002) dalam kamus lingustik, fonologi adalah bidang dalam lingustik yang menyelidik bunyi- bunyi bahasa menurut fungsinya.Elemen unit dalam bahasa pula dikenali sebagai   fonem   iaitu  ‘ the smallest   linguistic unit of sound that can signal a difference in meaning’   ( Owen, 2005, p.21) .Fonem adalah  kesatuan bunyi terkecil yang berfungsi membezakan makna . ( Chaer  2007)  dan  ( Owen, 2005, p.21) berkata unit bahasa itu boleh di bezakan dengan bunyian –bunyian yang berfungsi untuk membezakan makna. Contohnya adalah bunyi  vokal  i ,a , e , o, dan konsonan k , l , m, n jika dibunyikan akan memberikan bunyian yang berbeza. Jika di sebut perkataan berang,   jika  ‘e’ di situ di tukar menjadi ‘a’ ianya akan menjadi barang dan seterusnya akan memberikan makna yang berbeza pada perkataan itu.
Morphologi pula adalah kajian tentang perkataan dan bagaimana  ianya terbentuk. Undang- undang morphologi menyatakan bagaimana bunyian boleh disatukan dan membentuk struktur perkataan .Elemen yang membentuk blok bahasa dikenali sebagai  morfem. Morfem adalah unit terkecil yang mempunyai maksud dalam bahasa. Ianya terbahagi krpada dua bahagian iaitu morfem bebas dan morfem terikat . Bagi morfem bebas  contohnya  adalah baseball  ini  mempunyai dua morfem kerana perkataan base  dan ball boleh di pisahkan dan masih mengekalkan maksudnya tersendiri. Jika morfem terikat pula ,basement   adalah satu morfem sahaja kerana perkataan basement tidak boleh di pisahkan kerana ianya akan tidak memberi makna. Sintak pula adalah kajian tentang peraturan yang menentukan bagaimana perkataan di letakkan   bersama untuk membentuk ayat .  Membina sesuatu ayat memerlukan kombinasi antara frasa nama dan frasa kerja . Contoh ayat adalah aminah sedang membaca buku.  Perkataan ‘sedang’ membantu untuk menyambungkan perkataan menjadi satu ayat.  Seterusnya pula adalah semantik iaitu kajian tentang makna perkataan . Ianya adalah lebih pada pemahaman dalam memahami sesuatu ayat itu.
Pragmantik pula penggunaan bahasa untuk berkomunikasi ( Gleason 2001) . Penggunaan bahasa untuk menyatakan niat seseorang  dan untuk membolehkan sesuatu di laksanakan . Perkembangan bahasa juga mempunyai pelbagai teori yang boleh di kaitkan.
Teori Pemerolehan Bahasa
1. Teori Mentalis
Teori ini dikemukakan oleh Noam Chomsky (1959) yang mengatakan bahawa pemerolehan bahasa berlaku secara mentalis. Menurutnya, kanak-kanak dilahirkan dengan alat pemerolehan bahasa yang bersifat universal. Melalui alat ini kanak-kanak berpotensi secara semula jadi untuk mempelajari bahasa apa sahaja.Chomsky mendasarkan teorinya kepada satu hipotesis iaitu Hipotesis Nurani ( The Innateness Hypothesis) yang mengatakan bahawa otak manusia telah dipersiapkan secara semula jadi (genetik) untuk berbahasa. Otak manusia telah diperlengkapkan dengan struktur bahasa sejagat yang dikenali sebagai LAD ( Language Acquisition Device).
Bagi menguatkan teorinya tentang LAD, Chomsky memberikan empat kenyataan iaitu;
i. proses pemerolehan bahasa semua kanak-kanak boleh dikatakan sama;
ii. proses pemerolehan bahasa ini tidak ada kaitannya dengan kecerdasan (anak yang IQ-nya rendah juga juga memperoleh bahasa pada masa dan cara yang hampir sama );
iii. proses pemerolehan bahasa tidak pula dipengaruhi oleh motivasi atau emosi kanak-kanak ; dan
iv. tatabahasa yang dihasilkan oleh semua kanak-kanak boleh dikatakan sama.
Berkaitan dengan keupayaan sejadi (innate) kanak-kanak dalam mempelajari bahasa ibundanya, Chomsky memberikan tiga hujah berikut;
i. wjujudnya unsur-unsur kesejagatan dalam sesuatu bahasa iaitu kesejagatan formal yang terdiri daripada ciri-ciri tatabahasa dan kesejagatan substantif yang berupa kategori-kategori tatabahasa;
ii. bentuk-bentuk ujaran yang didengari kanak-kanak tidak akan diperolehinya tanpa keupayaan sejadi; dan
iii. kanak-kanak boleh menguasai bahasa ibundanya dalam tempoh 4 hingga 5 tahun dan tanpa keupayaan sejadi bahasa itu tidak akan dikuasai.

2.Teori Kognitif
Teori Kognitif berlandaskan pandangan Piaget seorang ahli psikologi berbangsa Swiss. Menurut Piaget, perkembangan bahasa kanak-kanak berkait rapat dengan perkembangan mentalnya. Malah beliau berpendapat bahawa bahasa kanak-kanak itu adalah manifestasi penting daripada perkembangan mentalnya. Untuk memperoleh penguasaan bahasa seseorang kanak-kanak perlu melalui beberapa peringkat perkembangan kognitifnya.Peringkat pertama dikatakan sebagai peringkat deria-motor iaitu kanak-kanak berumur dalam lingkungan 18 bulan hingga 2 tahun. Pada peringkat ini kanak-kanak membentuk skemata atau struktur kognitif hasil daripada interaksi yang aktif dengan persekitaran. Pengetahuan digambarkan dalam pelbagai bentuk simbolik. Dari umur 2 hingga 7 tahun, kanak-kanak memasuki peringkat tahap pemikiran praoperasi konkrit. Dalam peringkat ini penguasaan bahasa kanak-kanak semakin berkembang. Dalam lingkungan umur 4 tahun kanak-kanak sudah mula pandai bercakap dan boleh membentuk ayat serta memahami percakapan orang lain. Peringkat ketiga adalah operasi konkrit (7 – 12 tahun) iaitu sudah dapat menguasai beberapa kemahiran seperti hukum pengekalan, konsep hubungan, pengkategorian, dan persirian. Umur selepas 12 tahun dikatakan sebagai peringkat operasi formal.


No comments:

Post a Comment